Het meest gebruiksvriendelijke oefenprogramma vól slimmigheden

Welke lesstof is er beschikbaar in het programma van Slimleren?

Informatie ordenen (in een tabel)

Met Slimleren oefenen leerlingen thuis of in de les, op een leuke en interactieve manier, de stof die jij voor ze klaar zet. Benieuwd naar onze stof? Hieronder zie je hoe het onderwerp Informatie ordenen (in een tabel) eruit ziet. Leerlingen kunnen in Slimleren vragen over dit - en ieder ander - onderwerp maken. Docenten kunnen de resultaten daarvan inzien en daarmee hun lessen efficiënter inrichten en makkelijker differentiëren.

Informatie ordenen (in een tabel)
  • informatie ordenen in een tabel
  • cijfermateriaal en tabellen

  Theorie

Uitdaging

Verhaaltjessommen of (kranten)artikelen staan soms zo vol met informatie dat het lastig is om het overzicht te houden. Vaak staan alle gegevens dan kriskras door elkaar heen. Je kan op een handige manier toch het overzicht bewaren.

Vaak kun je daar het beste een tabel voor gebruiken (maar je zou ook een diagram kunnen gebruiken).

Hoe dit precies werkt leggen we je uit in deze theorie.

Methode

Heb je te maken met een dergelijke som of artikel, maak het dan altijd overzichtelijk voor jezelf.

Dit kun je doen door:

1) De tekst nog een keer goed door te lezen en alle belangrijke onderdelen voor jezelf op te schrijven.

2) De gegevens te ordenen door bijvoorbeeld een tabel te maken.

Voor het beantwoorden van de vraag, is het handig om ook de vraag zelf te bestuderen en te bepalen welke gegevens je hiervoor nodig hebt. Schrijf deze voor jezelf op en ga daarna op zoek naar de gegevens die erbij horen.

  Vuistregels

  • Lees de tekst zorgvuldig door
  • Orden de gegevens door bijvoorbeeld een tabel te maken

  Voorbeeldvraag

Nederlanders aten 60 kg brood in 2011. In 2013 was dit 5% minder. In 2011 werd er van de 60 kg brood 25% wit brood en 60% bruin brood gegeten. In 2013 werd er 3,55 kg minder wit brood en 3,9 kg meer bruin brood gegeten dan in 2011.

Vul de juiste getallen in in de volgende tabel:

$$ \newcommand \T{ \Rule{0pt}{1em}{.3em}} \begin{array}{c|c|c|c} & \mbox{Wit brood } & \mbox{Bruin brood } & \mbox{Overig brood } & \mbox{Totaal } \\\hline 2011 & a & b & c & 60 \\ 2013 & d & e & 5,65 & f \end{array}$$

 

Uitwerking

a. Hier moet je het aantal kg wit brood dat in 2011 werd gegeten invullen . Dit is 25% van 60 kg. 0,25 · 60 = 15 kg.

b. Hier moet je het aantal kg bruin brood dat in 2011 werd gegeten invullen. Dit is 60% van 60 kg. 0,6 · 60 = 36 kg.

c. Hier moet je het aantal kg overige brood dat in 2011 werd gegeten invullen. Je weet dat dit 60 kg - wit brood - bruin brood is. Je krijgt dus 60 - 15 - 36 = 9 kg.

d. Hier moet je het aantal kg wit brood dat in 2013 werd gegeten invullen. Je weet dat er 3,55 kg minder wit brood werd gegeten dan in 2010. Dat is dus 15 - 3,55 = 11,45 kg.

e. Hier moet je het aantal kg bruin brood dat in 2013 werd gegeten invullen. Je weet dat er 3,9 kg meer bruin brood werd gegeten dan in 2010. Dat is dus 36 + 3,9 = 39,9 kg.

f. Hier moet je het totaal aantal kg brood dat werd gegeten in 2013 invullen. Je weet dat dit 5% minder was dan in 2010. 0,95 · 60 = 57 kg.

$$ \newcommand \T{ \Rule{0pt}{1em}{.3em}} \begin{array}{c|c|c|c} & \mbox{Wit brood } & \mbox{Bruin brood } & \mbox{Overig brood } & \mbox{Totaal } \\\hline 2011 & 15 & 36 & 9 & 60 \\ 2013 & 11,45 & 39,9 & 5,65 & 57 \end{array}$$

Benieuwd geworden naar Slimleren?
Start een gratis pilot