Dubbele punt & puntkomma
Met Slimleren oefenen leerlingen thuis of in de les, op een leuke en interactieve manier, de stof die jij voor ze klaar zet. Benieuwd naar onze stof? Hieronder zie je hoe het onderwerp Dubbele punt & puntkomma eruit ziet. Leerlingen kunnen in Slimleren vragen over dit - en ieder ander - onderwerp maken. Docenten kunnen de resultaten daarvan inzien en daarmee hun lessen efficiënter inrichten en makkelijker differentiëren.
Theorie
Uitdaging
Wanneer gebruik je een dubbele punt en een puntkomma?
Methode
1 - Dubbele punt (:)
Je kunt een dubbele punt gebruiken bij een opsomming, uitleg of citaat. Normaal gesproken komt er geen hoofdletter na een dubbele punt, maar als een hele zin wordt geciteerd schrijf je de hoofdletter natuurlijk ook op. Bijvoorbeeld:
- Zou je de volgende dingen kunnen halen in de supermarkt: appels, peren, cola-light en melk.
- Zoals Marjolein altijd zei: "Bewaak je taak."
2 - Puntkomma (;)
Als twee hoofdzinnen veel met elkaar te maken hebben, maar ook losstaande zinnen zouden kunnen zijn, kunnen we een puntkomma gebruiken om de zin op te splitsen. Bijvoorbeeld:
- Na werk ging Jantje niet meteen naar huis; hij moest zijn huiswerk nog maken.
Bij een opsomming kunnen we ook een puntkomma gebruiken. Die plaatsen we dan achter elk item. Bij het laatste item gebruiken we een punt om de lijst af te sluiten. Bijvoorbeeld:
Boodschappenlijst:
- appels;
- peren;
- cola-light 1L;
- koekjes, chocola of snoepjes;
- melk.
Vuistregels
- Je kunt een dubbele punt gebruiken bij een opsomming, uitleg of citaat.
- Als twee hoofdzinnen veel met elkaar te maken hebben, maar ook losstaande zinnen zouden kunnen zijn, kunnen we een puntkomma gebruiken om de zin op te splitsen.