Gevorderd enkelvoud & meervoud - zelfstandig naamwoord
Met Slimleren oefenen leerlingen thuis of in de les, op een leuke en interactieve manier, de stof die jij voor ze klaar zet. Benieuwd naar onze stof? Hieronder zie je hoe het onderwerp Gevorderd enkelvoud & meervoud - zelfstandig naamwoord eruit ziet. Leerlingen kunnen in Slimleren vragen over dit - en ieder ander - onderwerp maken. Docenten kunnen de resultaten daarvan inzien en daarmee hun lessen efficiënter inrichten en makkelijker differentiëren.
Theorie
Uitdaging
Hoe spel je een zelfstandig naamwoord correct en hoe bepaal je welk woord op welke plek moet staan als het gaat om moeilijke zelfstandig naamwoorden?
Methode
Lees de zin goed en probeer daaruit te halen of je het zelfstandig naamwoord in het enkelvoud of meervoud moet schrijven. Kijk vooral naar wat er vóór het zelfstandig naamwoord staat en zorg ervoor dat de zin logisch klinkt.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de volgende zin: Hij repareerde de blokhut met een ....... Je kan nu kiezen tussen de volgende woorden: hamer of tandenborstel.
Doordat er "een" voor staat weer je dat het gaat om enkelvoud. Als je tandenborstel invult, dan is dat qua spelling helemaal correct. De zelfstandig naamwoorden staan in de juiste tijd dus daar gaat niets fout, maar de context van de zin is wel een beetje vreemd. Een tandenborstel is niet het meest gebruikelijke gereedschap om een blokhut mee te repareren. Een hamer daarentegen wel.
Kijk dus ook goed naar de betekenis van de woorden en de gehele zin als je moet bepalen welk woord op welke plek moet staan.
Vuistregels
- Kijk goed naar wat er vóór het zelfstandig naamwoord staat.
- Let er ook op dat de zin klopt en dat het geen gekke zin wordt met woorden op de verkeerde plek.
Voorbeeldvraag
Welk zelfstandig naamwoord moet op welke plaats?
De ...... staan op het punt een lastige ...... te nemen omtrent de .......
a. huizenmarkt
b. beslissing
c. politici
Uitwerkingen
De politici staan op het punt een lastige beslissing te nemen omtrent de huizenmarkt.