Gevorderd meervoud - persoonsvorm tt
Met Slimleren oefenen leerlingen thuis of in de les, op een leuke en interactieve manier, de stof die jij voor ze klaar zet. Benieuwd naar onze stof? Hieronder zie je hoe het onderwerp Gevorderd meervoud - persoonsvorm tt eruit ziet. Leerlingen kunnen in Slimleren vragen over dit - en ieder ander - onderwerp maken. Docenten kunnen de resultaten daarvan inzien en daarmee hun lessen efficiënter inrichten en makkelijker differentiëren.
Theorie
Uitdaging
Hoe schrijf je de persoonsvorm van moeilijke werkwoorden in meervoud tegenwoordige tijd?
Methode
Als je een werkwoord niet kent of het een moeilijk werkwoord vindt, dan kan je nog steeds makkelijk de juiste spelling van de persoonsvorm bepalen als je vasthoudt aan wat je hebt geleerd over deze persoonsvormen.
Wij/jullie/zij hele werkwoord wij/jullie/zij?
Zie bijvoorbeeld de spelling van de tegenwoordige tijd meervoud van de volgende werkwoorden:
Wij ...... (recenseren) dat artikel. --> Wij recenseren dat artikel.
Jullie ...... (ruziën) nu al een uur! --> Jullie ruziën nu al een uur!
Vuistregels
- In het geval van meervoud, gebruik je voor de persoonsvorm het hele werkwoord.
Voorbeeldvraag
Schrijf de juiste persoonsvorm in de tegenwoordige tijd meervoud in de zin.
a. De neefjes van Gerben ..... (puzzelen) het liefst de hele dag.
b. De mensen in het publiek ..... (demotiveren) de spelers met hun gejoel!
c. Zij ..... (beargumenteren) dat op een duidelijke manier.
Uitwerkingen
a. hele werkwoord = puzzelen
b. hele werkwoord = demotiveren
c. hele werkwoord = beargumenteren