Ongelijknamige breuken door elkaar delen (meerkeuze)
Met Slimleren oefenen leerlingen thuis of in de les, op een leuke en interactieve manier, de stof die jij voor ze klaar zet. Benieuwd naar onze stof? Hieronder zie je hoe het onderwerp Ongelijknamige breuken door elkaar delen (meerkeuze) eruit ziet. Leerlingen kunnen in Slimleren vragen over dit - en ieder ander - onderwerp maken. Docenten kunnen de resultaten daarvan inzien en daarmee hun lessen efficiënter inrichten en makkelijker differentiëren.
Theorie
Uitdaging
Hoe kun je ongelijknamige breuken door elkaar delen?
Methode
Bekijk de volgende som: $$\frac{7}{8} : \frac{4}{6}$$
Stap 1. Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde.
Het deelteken wordt een keerteken. En in de breuk worden de teller en noemer met elkaar verwisseld. Dan krijg je: $$\frac{7}{8} \ \mbox{x} \ \frac{6}{4}$$.
Stap 2. Vermenigvuldig de tellers en noemers met elkaar.
$$\frac{7 \ \mbox{x} \ 6}{8 \ \mbox{x} \ 4} = \frac{42}{32}$$.
Stap 3. Vereenvoudig indien mogelijk.
De breuk wordt opgesplitst in twee breuken, namelijk $$\frac{32}{32}$$ en $$\frac{10}{32}$$. $$\frac{32}{32}$$ is hetzelfde als het hele getal 1. De andere breuk $$\frac{10}{32}$$ kun je simpeler schrijven als $$\frac{5}{16}$$.
Het antwoord is dus: $$1\frac{5}{16}$$.